11 Dasar
pembangunan sosial penting dalam pembangunan dan perpaduan negara Malaysia.
(a) Jelaskan
dasar-dasar pembangunan sosial berikut :
(i) Jawatankuasa
Kabinet 1974 [4 markah]
|
BUTIRAN
|
MARKAH
|
F1
|
Dibentuk untuk mengkaji semula pelaksanaan sistem pelajaran kebangsaan
|
1
|
F2
|
Objektif utama adalah untuk menilai sejauh mana pelaksanaan dasar
pelajaran kebangsaan
|
1
|
H2a
|
Dapat melahirkan tenaga manusia yang diperlukan oleh negara
|
1
|
H2b
|
Dapat melahirkan masyarakat yang bersatu padu / berdisiplin / terlatih
|
1
|
F3
|
Kandungan laporannya termasuklah penekanan terhadap penguasaan dalam
kemahiran membaca , menulis, mengira / 3M
|
1
|
F4
|
Kenaikan darjah secara automatik
|
1
|
F5
|
Penekanan terhadap sekolah
vokasional
|
1
|
F6
|
Penekanan terhadap sukatan
pelajaran sekolah swasta
|
1
|
F7
|
Penekanan terhadap bahasa
Melayu
|
1
|
H7a
|
Bahasa Melayu sebagai mata
pelajaran wajib dalam peperiksaan
|
1
|
F8
|
Penekanan terhadap kokurikulum sebagai asas perpaduan
|
1
|
F9
|
Penekanan terhadap disiplin sebagai asas perpaduan
|
1
|
F10
|
Berdasarkan Laporan
Jawatankuasa Kabinet 1979, Kementerian Pendidikan telah melaksanakan
Kurikulum Baru Sekolah Rendah / KBSR pada tahun 1982
|
1
|
F11
|
Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah / KBSM diperkenalkan pada tahun 1988
|
1
|
F12
|
Kurikulum baru ini menekankan perkembangan diri pelajar
|
1
|
H12a
|
Dari segi jasmani , emosi, rohani , intelek / JERI
|
|
|
ms. 214-215
Mana-mana 4 x 1 m
|
[4 m]
|
(ii) Akta
Bahasa Kebangsaan [4 markah]
|
BUTIRAN
|
MARKAH
|
F1
|
Kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
|
1
|
H1a
|
Telah termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
1957
|
1
|
H1b
|
Kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dapat memartabatkan
bahasa Melayu
|
1
|
H1c
|
Kedudukan bahasa Melayu menjamin
perpaduan rakyat di Tanah Melayu
|
1
|
F2
|
Dewan Bahasa dan Pustaka / DBP ditubuhkan pada tahun 1956 untuk memajukan
bahasa Melayu
|
1
|
F3
|
Pelancaran “Minggu Bahasa”
dilakukan sebagai usaha menggalakkan penggunaan bahasa Melayu
|
1
|
F4
|
Pelancaran “Bulan Bahasa”
dilakukan sebagai usaha menggalakkan penggunaan bahasa Melayu
|
1
|
F5
|
Slogan “Bahasa Jiwa Bangsa”
dilancarkan pada tahun 1960
|
1
|
F6
|
Penubuhan sekolah menengah yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar
|
1
|
C6a
|
Seperti Sekolah Alam Shah / Sekolah Sri Puteri / Sekolah Sultan Abdul
Halim
|
1
|
F7
|
Akta Bahasa Kebangsaan
diluluskan pada tahun 1967 dapat mengukuhkan kedudukan bahasa Melayu
|
1
|
F8
|
Pada tahun 1970, bahasa pengantar di sekolah rendah Inggeris telah
ditukar kepada bahasa kebangsaan secara berperingkat-peringkat
|
1
|
F9
|
Penubuhan Universiti Kebangsaan
Malaysia / UKM pada tahun 1977
|
1
|
H9a
|
Membuktikan bahawa bahasa Melayu mampu menjadi bahasa ilmu
|
1
|
F10
|
Bermula pada tahun 1982, bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar di semua
sekolah untuk menggantikan bahasa Inggeris
|
1
|
F11
|
Bahasa Melayu mula digunakan di mahkamah / bahasa perundangan pada tahun 1990
|
1
|
|
ms. 216
Mana-mana 4 x 1 m
|
[4 m]
|
(iii) Sukan
Untuk Perpaduan [4 markah]
|
BUTIRAN
|
MARKAH
|
F1
|
Sukan sebagai alat perpaduan
|
1
|
H1a
|
Tanpa mengira ideologi
|
1
|
F2
|
Dapat
menyemarakkan semangat patriotik / cintakan negara dalam kalangan rakyat
|
1
|
F3
|
Aktiviti sukan tidak mengehadkan penyertaan
kepada sesuatu kaum sahaja / semua kaum terlibat
|
1
|
H3a
|
Membuka
peluang seluas-luasnya bagi mereka yang berminat
|
1
|
F4
|
Di
peringkat sekolah, sukan merupakan aktiviti kokurikulum yang sangat
digalakkan
|
1
|
F5
|
Majlis
Sukan Sekolah-Sekolah telah ditubuhkan pada peringkat daerah /
negeri / kebangsaan
|
1
|
H5a
|
Untuk menggalakkan aktiviti sukan
|
1
|
F6
|
Temasya Sukan Malaysia (SUKMA) yang diadakan
dua tahun sekali
|
1
|
H6a
|
SUKMA memainkan peranan untuk mengeratkan
perpaduan antara kaum
|
1
|
H6b
|
SUKMA juga mengeratkan perpaduan antara negeri
|
1
|
M
|
(Mana-mana
jawapan yang munasabah)
|
|
|
ms. 218
Mana-mana 4 x 1 m
|
[4 m]
|
(b) Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, jelaskan kejayaan yang telah dicapai oleh kerajaan
melalui Akta Bahasa Kebangsaan . [4 markah]
|
BUTIRAN
|
MARKAH
|
F1
|
Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
|
1
|
F2
|
Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi
|
1
|
F3
|
Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di semua
sekolah kebangsaan / sekolah menengah
|
1
|
F4
|
Bahasa Melayu sebagai mata pelajaran teras di
semua sekolah
|
1
|
F5
|
Dewan Bahasa dan Pustaka / DBP menerbitkan / menterjemahkan buku ke dalam
bahasa Melayu
|
1
|
F6
|
Bahasa Melayu menjadi bahasa ilmu
|
1
|
F7
|
Universiti Kebangsaan Malaysia / UKM melahirkan ramai graduan dalam
pelbagai bidang ilmu
|
1
|
F8
|
Universiti mempunyai bidang /
kajian / fakulti / jabatan berkaitan bahasa Melayu / linguistik
|
1
|
F9
|
Penggunaan bahasa Melayu di mahkamah / bahasa perundangan
|
1
|
F10
|
Penggunaan bahasa Melayu di
parlimen
|
1
|
F11
|
Bahasa Melayu mewujudkan
perpaduan kaum
|
1
|
F12
|
Bahasa Melayu membentuk persefahaman kaum
|
1
|
F13
|
Bahasa Melayu memupuk
keharmonian kaum
|
1
|
F14
|
Bahasa Melayu sebagai mata
pelajaran wajib dalam semua peperiksaan awam
|
1
|
F15
|
Bahasa Melayu melambangkan
identiti bangsa Malaysia
|
1
|
M
|
(Mana-mana
jawapan yang munasabah)
|
|
|
ms. 216
Mana-mana 4 x 1 m
|
[4 m]
|
(c)
Jelaskan
peranan generasi muda
hari ini dalam
usaha
memperkasa perpaduan bangsa.
[4 markah]
|
BUTIRAN
|
MARKAH
|
F1
|
Mengamalkan prinsip – prinsip Rukun Negara
|
1
|
F2
|
Mengamalkan dasar Pendidikan Kebangsaan
|
1
|
F3
|
Menghayati Falsafah Pendidikan Kebangsaan
|
1
|
F4
|
Merealisasikan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
|
1
|
F5
|
Merealisasikan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi
|
1
|
F6
|
Mengiktiraf bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu
|
1
|
F7
|
Merealisasikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di
semua sekolah kebangsaan / sekolah menengah
|
1
|
F8
|
Bahasa Melayu melambangkan
identiti bangsa Malaysia
|
1
|
F9
|
Mengamalkan dasar kebudayaan kebangsaan
|
1
|
F10
|
Menghormati unsur-unsur
kebudayaan / adat resam pelbagai kaum
|
1
|
F11
|
Merealisasikan sukan sebagai
alat perpaduan
|
1
|
F12
|
Menyemarakkan semangat
patriotisme melalui sukan / kokurikulum
|
1
|
F13
|
Menghormati kebebasan beragama
/ kepercayaan
|
1
|
F14
|
Sentiasa mengamalkan sahsiah
yang baik
|
1
|
F15
|
Meningkatkan disiplin diri
|
1
|
F16
|
Melibatkan diri dalam pelbagai
aktiviti sosial
|
1
|
F17
|
Menghindari budaya negatif
|
1
|
F18
|
Memelihara jati diri
|
1
|
M
|
(Mana-mana
jawapan yang munasabah)
|
|
|
ms. 210 - 218
Mana-mana 4 x 1 m
|
[4 m]
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan