9 Suruhanjaya Reid telah dibentuk pada
bulan Mac 1956 bagi membincangkan dan
menyusun perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka.
(a)
Nyatakan
isi-isi penting perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957.
[ 8 markah]
|
Butiran
|
Markah
|
F1
|
Pembentukan
sebuah Kerajaan Persekutuan
|
1
|
F2
|
Pemisahan antara kuasa persekutuan dengan kuasa negeri
|
1
|
F3
|
Mewujudkan Senarai Persekutuan
|
1
|
F4
|
Mewujudkan Senarai Negeri
|
1
|
F5
|
Institusi Raja Berperlembagaan pada peringkat negeri
diwujudkan
|
1
|
F6
|
Institusi Raja Berperlembagaan pada peringkat negara
diwujudkan
|
1
|
F7
|
Tiga jenis kerakyatan diwujudkan
|
1
|
F8
|
secara kuat kuasa Undang-undang
|
1
|
F9
|
Kerakyatan melalui Permohonan
|
1
|
F10
|
Kerakyatan melalui Naturalisasi
|
1
|
F11
|
Prinsip jus soli diterima
|
1
|
F12
|
Kedudukan istimewa orang Melayu dikekalkan
|
1
|
F13
|
Agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan
|
1
|
F14
|
Tanah Simpanan Melayu dikekalkan
|
1
|
F15
|
Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
|
1
|
F16
|
Yang di-Pertuan Agong menjadi ketua negara
|
1
|
F17
|
Pentadbiran negara bersifat demokrasi berparlimen
|
1
|
F18
|
Dewan Rakyat / Dewan Negara terletak di bawah kuasa Parlimen
|
1
|
F19
|
Pada peringkat negeri, Menteri Besar menjadi pelaksana pentadbiran
|
1
|
F20
|
Menteri Besar dibantu oleh Dewan Undangan Negeri / EXCO
|
1
|
|
ms.
127
Mana-mana 8 x 1
|
[8
m]
|
(b) Terangkan
kepentingan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957 kepada
rakyat Tanah Melayu.
[6 markah]
|
Butiran
|
Markah
|
F1
|
Membolehkan sebuah kerajaan demokrasi dibentuk
|
1
|
F2
|
Konsep Raja Berperlembagaan
dibentuk
|
1
|
H2a
|
Pemimpin Melayu / bukan Melayu menyokong
|
1
|
F3
|
Mewujudkan perpaduan yang jitu antara kaum
|
1
|
H3a
|
Tanpa mengira perbezaan kebudayaan
|
1
|
H3b
|
Tanpa mengira perbezaan fahaman politik
|
1
|
H3c
|
Keharmonian kaum dapat dicapai
|
1
|
H3d
|
Tanpa menumpahkan darah
|
1
|
F4
|
Memberikan hak mutlak kepada penduduk tempatan
|
1
|
H4a
|
Untuk mentadbir sebuah negara yang berdaulat / merdeka
|
1
|
H4b
|
Mengikut acuan sendiri
|
1
|
F5
|
Setiap kaum berusaha untuk
melahirkan identiti masyarakat yang merdeka
|
1
|
H6a
|
Perbezaan warna kulit / agama / bahasa / bangsa diketepikan
|
1
|
H6b
|
Rakyat menikmati apa yang telah
dibincangkan / dipersetujui dalam Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957
|
1
|
|
ms.
128 – 130
Mana-mana 6 x 1
|
[6
m]
|
(c) Jelaskan
iktibar yang boleh dipelajari daripada perjuangan tokoh-tokoh kemerdekaan negara kita
[6 markah]
|
BUTIRAN
|
Markah
|
F1
|
Rela berkorban
|
1
|
F2
|
Menggunakan pendekatan musyawarah/ mesyuarat/
perundingan/ kesepakatan
|
1
|
F3
|
Mendukung konsep kerjasama
antara kaum/ pemimpin
|
1
|
F4
|
Menggunakan
kebijaksanaan
|
1
|
F5
|
Permuafakatan
dalam membuat keputusan
|
1
|
F6
|
Bertoleransi
dalam kalangan masyarakat
|
1
|
F7
|
Mengutamakan
keamanan
|
1
|
F8
|
Mengamalkan toleransi/ tolak
ansur
|
1
|
F9
|
Mengamalkan pendekatan
diplomasi
|
1
|
F10
|
Perpaduan
kaum diutamakan
|
1
|
F11
|
Mengutamakan
kesejahteraan/ kesentosaan
|
1
|
F12
|
Kesetiaan
yang tidak berbelah bagi kepada negara
|
1
|
M
|
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
|
|
|
ms. 129 – 132
Mana-mana 6 x1
|
[6 m]
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan