Isnin, 28 Oktober 2013

SPM KERTAS 2 JILID 2

SKEMA JAWAPAN
KERTAS 2
Bahagian A

1          Masyarakat Asia Tenggara mula menerima dan mengamalkan pengaruh kebudayaan kerajaan India mulai abad ketiga.
(a)        Sebutkan dua cara pengaruh Hindu dan Buddha sampai ke Asia Tenggara ?
[2 markah]
            (b)       Berikan maksud
                        (i)       dewa-raja                                                                                  [1 markah]             
(ii)      orde kosmos                                                                             [1 markah]
(c)        Nyatakan kepentingan unsur mitos dan legenda kepada seseorang raja.
                                                                                              [1 markah]
            (d)      Tuliskan  dua peranan golongan Brahmin dalam institusi beraja kerajaan  awal.
 [2 markah]
(e)        Sebagai generasi muda hari ini, mengapakah kita wajar mempertahankan institusi beraja?                                                                                                      [3 markah]
Soalan
Butiran
Markah
1a
(m.s 84)
F1  -  Melalui golongan Vaisya / pedagang / kegiatan perdagangan 
F2  -  Melalui golongan Ksyatria / tentera / penaklukan / penjajahan /
          penjajah
F3  -  Melalui golongan Brahmin / golongan agama / pendeta
F4  -  Melalui pengambilan unsur kebudayaan India / cara hidup /
          gaya hidup
Mana-mana 2 x 1
1
1

1
1

[2m]
1b
(m.s 85)






(m.s 85 - 86)
(i)     dewa-raja
F1  -  Raja dianggap sebagai bayangan tuhan
F2  -  Raja dianggap sebagai raja tuhan
F3 -   Raja memiliki kesaktian

Mana-mana 1 x 1
(ii)     orde kosmos
F1  - Ibu kota raja / kompleks kota sebagai pusat alam semesta
F2  - Negara sebagai pusat alam semesta
F3 -  Raja dan ibukota sebagai pusat pemerintahan
F4 –  Raja bertanggungjawab mengatur kesejahteraan negara dan
          rakyat selaras dengan Dharma
Mana-mana 1 x 1

1
1
1

[1m]

1
1
1
1

[1m]
1c
(m.s 85)
F1  -  Memperkuat kedudukan raja
F2  -  Memperkukuh status raja sebagai pemerintah
F3  -  Mengukuhkah kedaulatan raja
Mana-mana 1 x 1
1
1
1
 [1m]
1d
(m.s 85)
F1  -  Mengukuhkan kedaulatan raja 
F2  -  Mengetuai upacara adat istiadat
F3  -  Mengetuai upacara pertabalan
F4  -  Mengetuai upacara keagamaan / ibadat / penyembahan
F5  -  Mencipta unsur mitos dan legenda
Mana-mana 2 x 1
1
1
1
1
1
 [2m]
1e
(m.s 87 – 88 Tg.4),
& ms. 168
Tg. 5)
F1  -  Dapat mempertahankan diri dari mudah terpengaruh dengan
          budaya luar yang negatif
F2  -  Mengekalkan kestabilan negara / masyarakat
F3  -  Memenuhi aspirasi rakyat
F4  -  Mematuhi peraturan moden / undang-undang
F5  -  Menepati amalan demokrasi 
F6  -  Menjadi asas kepada rakyat untuk mentaati pemerintah
F7  -  Negara sentiasa berada dalam keadaan aman / sejahtera
F8  -  Lambang kedaulatan rakyat
F9  -  Mengekalkan kesetiaan rakyat
F10-  Lambang kebanggan negara
F11-  Tonggak keagungan kerajaan Malaysia
F12-  Membantu memantapkan kewibawaan institusi beraja
F13– Memberi keseimbangan kepada raja yang menaungi rakyat
F14-  Satu sistem yang universal / sistem yang diterima oleh negara
          lain
M  -  (Mana-mana jawapan yang munasabah)           
 Mana-mana 3 x 1
1

1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1


[3m]

2          Rajah berikut berkaitan teori kedatangan Islam ke Asia Tenggara.

Teori dari Semenanjung Tanah Arab
 



Teori kedatangan Islam ke Asia Tenggara
 

Teori dari China

Teori dari India
 







(a)        Namakan sejarawan yang mengemukakan teori kedatangan Islam ke Asia Tenggara                                                                                            [1 markah]
(b)     Nyatakan tiga bukti  yang menyokong teori kedatangan Islam ke Asia Tenggara dari Semenanjung Tanah Arab.                                                                [3 markah]
(c)        Mengapakah Asia Tenggara menjadi tumpuan para pedagang?         [2 markah]
(d)       Nyatakan dua faktor pedagang Arab membina  perkampungan di Asia Tenggara?   
                                                       [2 markah]
(e)        Berdasarkan pengetahuan anda, apakah pengaruh China yang terdapat pada seni bina masjid di Malaysia pada hari ini.                                                     [2 markah]
Soalan
Butiran
Markah
2a
(m.s 175,
177 - 178)
F1 - John Crawford
F2 - Profesor Syed Muhammad Naquib al-Attas
F3 - Emanuel Gadinho Eredia
F4 - S.Q. Fatimi
F5 - Snouck Hurgronje
Mana-mana 1 x 1
1
1
1
1
1
 [1 m]
2b
(m.s 175 –
176)
F1 - Menerusi aktiviti perdagangan
F2 - Bukti catatan China yang menyatakan bahawa orang Arab / Parsi
        telah mempunyai pusat perniagaan / petempatan di Canton / Amoy
        sejak tahun 300 M.
F3 - Pedagang Arab menguasai perdagangan laut dari pelabuhan
        Iskandariah di Mesir hingga ke China
F4 - Pedagang Arab telah berdagang secara berterusan di rantau Asia
        Tenggara terutama setelah kemunculan Islam di Makkah pada abad
        ke-7 M.    
F5 - Pedagang Arab yang berdagang ke China telah singgah di
        pelabuhan utama di Asia Tenggara terutamanya pelabuhan di Selat
        Melaka
F6 - Bukti catatan China yang mengatakan bahawa telah wujud
        perkampungan Islam bernama Ta Shih di Sumatera Utara pada
        tahun 650 M.
F7 - Kebanyakan kitab agama yang dikarang dalam bahasa Melayu pada
        peringkat awal menggunakan bahasa / gaya penulisan oleh bahasa
        Arab
F8 - Kitab tempatan seperti tauhid / tafsir al-Quran / hadis didapati
        menggunakan bahasa Arab / sumber rujukan dari Semenanjung
        Tanah Arab
F9 - Wujud persamaan antara bahan penulisan / kesusasteraan di Asia
        Tenggara dengan yang terdapat di Semenanjung Tanah Arab
1
1


1

1


1


1


1


1


1

Soalan
Butiran
Markah

F10- Perkataan Arab yang terdapat pada tulisan jawi telah diambil
        daripada bahasa Arab
F11-Adat resam / kebudayaan orang Melayu banyak dipengaruhi oleh
        budaya Arab seperti amalan menghormati tetamu /dabus /tarian zapin
F12-Kebanyakan karya tempatan menceritakan pengislaman raja di Asia
        Tenggara dilakukan oleh syeikh dari Semenanjung Tanah Arab,
        misalnya Hikayat Raja-raja Pasai / Hikayat Merong Mahawangsa /
        Hikayat Acheh / Sejarah Kepulauan Sulu   
Mana-mana 3 x 1
1

1

1



[3 m]
2c
(m.s  78 - 79, 175 –
176)
F1 -Terdapat pelabuhan utama di Asia Tenggara terutamanya pelabuhan
        di Selat Melaka
F2 - Pelabuhan berperanan sebagai pelabuhan pembekal / pelabuhan
        kerajaan / entrepot
F3 - Tempat / pelabuhan persinggahan utama para pedagang
F4 - Kedudukan Selat Melaka yang strategik / terletak di tengah-tengah
        laluan perdagangan di antara China / India
  F5 - Pelabuhan-pelabuhan menjadi tempat menunggu / tempat berlindung    perubahan angin monsun untuk ke China  / monsun barat daya /  monsun timur laut
F6 - Kemudahan menyimpan barang dagangan / kemudahan di pelabuhan
        / gudang
F7 - Kemudahan bekalan makanan / minuman
F9 - Kemudahan penginapan
F8 - Kemudahan mendapatkan bekalan hasil bumi / tempatan / luar
 Mana-mana 2 x 1
1

1

1
1

1


1

1
1
1
[2 m]
2d
(m.s 176, 179 - 180)
F1 - Terpaksa  menunggu perubahan angin monsun untuk ke China  /  
         monsun barat daya / monsun timur laut selama beberapa bulan
F2 - Menyediakan tapak berdagang dengan pedagang tempatan / luar
F3 - Berfungsi sebagai tempat mengumpul barang jualan
F4 - Berfungsi sebagai tempat membeli barang-barang mewah dari  
        China / India
F5 - Menjalankan perdagangan dengan pelabuhan lain di Asia Tenggara
F6 - Pedagang / ulama Arab berbincang / berinteraksi / berdakwah    dengan pemimpin / rakyat / pedagang tempatan / asing / Asia    Tenggara tentang kepercayaan / agama
F7 - Sebagai pusat kegiatan dakwah Islamiah
Mana-mana 2 x 1
1

1
1
1

1
1
1

1
[2 m]
2e
(m.s 178)
F1 - Bumbung masjid berbentuk pagoda
F2 - Bahagian hujung perabung atapnya kelihatan melentik
F3 - Pengaruh atap genting
F4 - Penggunaan warna merah / kuning pada kepala pintu / tingkap masjid
F5 - Jubin pada lantai
F6 - Jubin pada dinding
F7 - Jubin pada tangga masjid
F8 - Wujud kolam air di masjid
                                                                                        Mana-mana 2 x 1
1
1
1
1
1
1
1
1
 [2 m]




Gerakan Pan-Islamisme sedunia telah membawa kepada wujudnya
Gerakan Islah di Tanah Melayu sekitar tahun 1930-an. 
 





3          (a)        Apakah maksud Gerakan Islah?                                                        [1 markah]
(b)        Berikan dua akhbar dan majalah yang menjadi saluran Gerakan Islah.
[2 markah]
(c)        Nyatakan idea yang diperjuangkan oleh Gerakan Islah.                    [2 markah]
(d)       Senaraikan cabaran yang dihadapi oleh Gerakan Islah.                     [2 markah]
(e)        Jelaskan peranan generasi muda hari ini dalam usaha meningkatkan minda bangsa Malaysia.                                                                                  [3 markah]

Soalan
Butiran
Markah
3a
(m.s 49)
F1  -  Gerakan yang berusaha mendorong masyarakat Melayu
F2  -  Membetulkan pandangan mereka terhadap Islam
F3  -  Dikenali sebagai Kaum Muda
Mana-mana 1 x 1
1
1
1
[1m]
3b
(m.s 49)
F1  -  al-Imam
F2  -  Neracha
F3  -  Idaran Zaman
F4  -  Pengasuh
Mana-mana 2 x 1
1
1
1
1
 [2m]
3c
(m.s 49 -50)
F1  -  Menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan dunia
F2  -  Gesaan untuk memajukan ekonomi / pendidikan / politik /sosial orang
          Melayu
F3  -  Menyematkan sikap mengkritik penjajah ke dalam fikiran orang Islam         
F4  -  Mengkritik raja Melayu yang tidak berperanan penting dalam
          memajukan orang Melayu
F5  -  Mengkritik pembesar Melayu yang tidak berperanan penting dalam
          memajukan orang Melayu
F6  -  Menjalankan sistem pendidikan Islam yang meliputi pendidikan
          untuk dunia / akhirat
F7  -  Bidang ilmu meliputi fardu ain / ilmu Hisab / bahasa Inggeris
F8  -  Memberikan peluang pendidikan kepada pelajar perempuan
Mana-mana 2 x 1
1
1

1
1

1

1

1
1
[2m]
3d
(m.s 50)
F1  -  Ditentang oleh Kaum Tua / golongan alim ulama
F2  -  Kaum Tua telah menguasai masyarakat dengan fahaman bahawa Islam
          adalah tentang akhirat / fardu ain sahaja
F3  -  Sukar untuk Kaum Muda mempengaruhi masyarakat Melayu
F4  -  Gerakan Islah / Kaum Muda hanya bergerak dengan baik di Negeri-
          Negeri Selat sahaja
F5  -  Beberapa undang-undang telah dikeluarkan oleh Negeri-negeri
          Melayu bagi menghalang pengaruh Kaum Muda
F6  -  Undang-undang ini tidak membenarkan sebarang kegiatan dakwah
          Islam tanpa kebenaran sultan
F7  -  Undang-undang ini tidak membenarkan risalah / buku Kaum Muda
          dibawa masuk ke Negeri-negeri Melayu    
F8  -  Tekanan daripada pihak British
Mana-mana 2 x 1
1
1

1
1

1

1

1

1
[2m]
3e
(m.s 49,  50, 60)
F1  -  Menekankan  kemajuan dari sudut dunia /akhirat
F2  -  Memajukan ekonomi / pendidikan / politik / sosial
F3  -  Bersama-sama berperanan dalam memajukan bangsa
F4  -  Semua individu berhak mendapat peluang pendidikan 
F5  -  Mempunyai sikap positif untuk membangunkan bangsa
F6  -  Mendirikan pusat keilmuan / madrasah / sekolah / institusi pengajian
          tinggi
F7  -  Berfikiran kritis / kreatif / inovatif dalam memajukan bangsa
F8  -  Meningkatkan ilmu pengetahuan
F9  -  Mempersiapkan diri dengan kemahiran
F10-  Meningkatkan disiplin diri
F11-  Sentiasa mengamalkan sahsiah yang baik
F12-  Memanfaatkan usaha kerajaan dalam mengembangkan ilmu
          pengetahuan
F13-  Melibatkan diri dalam aktiviti pembangunan minda / ketrampilan diri
F14-  Menjauhi diri daripada gejala negatif
F15-  Mematuhi ajaran agama
F16-  Memelihara jati diri
F17-  Mengamalkan gaya hidup sihat
F18-  Menyemai semangat nasionalisme
F19-  Mengekalkan tradisi / budaya bangsa
M  -  (Mana-mana jawapan yang munasabah)           
 Mana-mana 3 x 1
1
1
1
1
1
1

1
1
1
1
1
1

1
1
1
1
1
1
1

[3m]

4          Jadual berikut menerangkan Suruhanjaya Reid.

Tahun
Peristiwa
Mac 1956
Suruhanjaya Reid
Ogos 1957
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu

(a)        Apakah tujuan pembentukan Suruhanjaya Reid?                              [1 markah]
(b)        Sebutkan salah seorang tokoh yang menganggotai Suruhanjaya Reid? 
[1 markah]
(c)        Nyatakan dua isu yang menjadi panduan kepada Suruhanjaya Reid dalam melaksanakan tugasnya.                                                                     [2 markah]
(d)       Nyatakan tiga isi kandungan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.  
                                                                                              [3 markah]
(e)        Bagaimanakah perlembagaan negara dapat memperkukuh perpaduan dan keamanan negara kita, Malaysia?                                                       [3 markah]

Soalan
Butiran
Markah
4a
(m.s 125)
F1  -  Membincangkan / mencadangkan perlembagaan Persekutuan
         Tanah Melayu yang merdeka
F2  -  Menyusun perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang
         merdeka
F3  -  Merangka perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang
         merdeka
          Mana-mana 1 x 1
1

1
1
 [1 m]

4b
(m.s 125)
F1  -  Lord Reid
F2  -  Sir Ivor Jennings
F3  -  Sir William McKell
F4  -  Tuan B. Malik
F5  -  Tuan Abdul Malik
Mana-mana 1 x 1
1
1
1
1
1
[1 m]
4c
(m.s 125 - 126)
F1  -  Pembentukan sebuah kerajaan persekutuan yang kuat
F2  -  Pemberian kuasa autonomi kepada negeri dalam bidang tertentu
F3  -  Kedudukan Raja-Raja Melayu
F4  -  Hak istimewa orang Melayu
F5  -  Pewujudan satu bangsa Persekutuan Tanah Melayu
Mana-mana 2 x 1
1
1
1
1
1
[2 m]
4d
(m.s 127)
F1  -  Pembentukan sebuah Kerajaan Persekutuan
F2  -  Pemisahan antara kuasa persekutuan dengan kuasa negeri
F3  -  Mewujudkan Senarai Persekutuan / Senarai Negeri
F4  -  Institusi Raja dijadikan Raja Berperlembagaan pada peringkat negeri
          / negara
F5  -  Tiga jenis kerakyatan diwujudkan / secara kuat kuasa Undang-
          undang / Permohonan / Naturalisasi
F6  -  Prinsip jus soli diterima
F7  -  Kedudukan istimewa orang Melayu dikekalkan
F8  -  Agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan
F9  -  Tanah Simpanan Melayu dikekalkan
F10-  Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
F11-  Yang di-Pertuan Agong menjadi ketua negara
F12-  Pentadbiran negara bersifat demokrasi berparlimen
F13-  Dewan Rakyat / Dewan Negara terletak di bawah kuasa Parlimen
F14-  Pada peringkat negeri, menteri besar menjadi pelaksana pentadbiran
F15-  Menteri Besar dibantu oleh Dewan Undangan Negeri / EXCO
Mana-mana 3 x 1
1
1
1
1

1

1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[3 m]
4e
(m.s  130)
F1  -  Wujud pakatan murni
F2  -  Keharmonian kaum dapat dicapai
F3  -  Negara dapat dibentuk tanpa pertumpahan darah / aman
F4  -  Memberi hak mutlak kepada penduduk tempatan untuk mentadbir
F5  -  Wujud sebuah negara yang berdaulat 
F6  -  Negara merdeka mengikut acuan sendiri
F7  -  Setiap kaum berusaha melahirkan identiti masyarakat yang merdeka
F8  -  Perbezaan warna kulit / agama / bahasa / bangsa diketepikan
F9  -. Permuafakatan dalam membuat keputusan
F10 - Bertoleransi dalam kalangan masyarakat
F11 - Mengutamakan keamanan
M  -  (Mana-mana jawapan yang munasabah)           
 Mana-mana 3 x 1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1

 [3 m]



Tiada ulasan:

Catat Ulasan