SKEMA JAWAPAN
KERTAS 2
Bahagian A
1 Masyarakat
Asia Tenggara mula menerima dan mengamalkan pengaruh kebudayaan kerajaan India
mulai abad ketiga.
(a) Sebutkan dua cara pengaruh Hindu
dan Buddha sampai ke Asia Tenggara ?
[2
markah]
(b) Berikan maksud
(i) dewa-raja
[1 markah]
(ii) orde kosmos
[1
markah]
(c) Nyatakan
kepentingan unsur mitos dan legenda kepada seseorang raja.
[1
markah]
(d) Tuliskan
dua peranan golongan Brahmin dalam institusi beraja kerajaan awal.
[2 markah]
(e) Sebagai
generasi muda hari ini, mengapakah kita wajar mempertahankan institusi
beraja?
[3 markah]
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
1a
(m.s 84)
|
F1 - Melalui golongan Vaisya / pedagang /
kegiatan perdagangan
F2 - Melalui golongan Ksyatria / tentera /
penaklukan / penjajahan /
penjajah
F3 - Melalui golongan Brahmin / golongan agama /
pendeta
F4 - Melalui pengambilan unsur kebudayaan India
/ cara hidup /
gaya
hidup
Mana-mana 2 x 1
|
1
1
1
1
[2m]
|
1b
(m.s 85)
(m.s 85 - 86)
|
(i) dewa-raja
F1 - Raja dianggap sebagai bayangan tuhan
F2 - Raja dianggap sebagai raja tuhan
F3 - Raja
memiliki kesaktian
Mana-mana 1 x 1
(ii) orde
kosmos
F1 - Ibu kota
raja / kompleks kota sebagai pusat alam semesta
F2 - Negara
sebagai pusat alam semesta
F3 - Raja dan
ibukota sebagai pusat pemerintahan
F4 – Raja
bertanggungjawab mengatur kesejahteraan negara dan
rakyat
selaras dengan Dharma
Mana-mana 1 x 1
|
1
1
1
[1m]
1
1
1
1
[1m]
|
1c
(m.s 85)
|
F1 - Memperkuat kedudukan raja
F2 - Memperkukuh status raja sebagai pemerintah
F3 - Mengukuhkah kedaulatan raja
Mana-mana 1
x 1
|
1
1
1
[1m]
|
1d
(m.s 85)
|
F1 -
Mengukuhkan kedaulatan raja
F2 - Mengetuai upacara adat istiadat
F3 - Mengetuai upacara pertabalan
F4 - Mengetuai upacara
keagamaan / ibadat / penyembahan
F5 -
Mencipta unsur mitos dan legenda
Mana-mana 2 x 1
|
1
1
1
1
1
[2m]
|
1e
(m.s 87 – 88 Tg.4),
& ms. 168
Tg. 5)
|
F1 - Dapat mempertahankan diri dari mudah
terpengaruh dengan
budaya
luar yang negatif
F2 - Mengekalkan kestabilan negara / masyarakat
F3 -
Memenuhi aspirasi rakyat
F4 - Mematuhi peraturan moden / undang-undang
F5 - Menepati amalan demokrasi
F6 - Menjadi asas kepada rakyat untuk mentaati
pemerintah
F7 - Negara sentiasa berada dalam keadaan aman /
sejahtera
F8 - Lambang kedaulatan rakyat
F9 - Mengekalkan kesetiaan rakyat
F10- Lambang
kebanggan negara
F11- Tonggak
keagungan kerajaan Malaysia
F12- Membantu
memantapkan kewibawaan institusi beraja
F13– Memberi keseimbangan kepada raja yang menaungi
rakyat
F14- Satu sistem
yang universal / sistem yang diterima oleh negara
lain
M - (Mana-mana jawapan yang munasabah)
Mana-mana 3 x 1
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[3m]
|
2 Rajah berikut berkaitan teori
kedatangan Islam ke Asia Tenggara.
Teori dari Semenanjung Tanah Arab
|
Teori
kedatangan Islam ke Asia Tenggara
|
Teori dari China
|
Teori dari India
|
(a) Namakan
sejarawan yang mengemukakan teori kedatangan Islam ke Asia Tenggara [1 markah]
(b) Nyatakan tiga bukti yang menyokong teori kedatangan Islam ke Asia
Tenggara dari Semenanjung Tanah Arab. [3 markah]
(c) Mengapakah
Asia Tenggara menjadi tumpuan para pedagang?
[2 markah]
(d) Nyatakan dua faktor
pedagang Arab membina perkampungan di
Asia Tenggara?
[2 markah]
(e) Berdasarkan
pengetahuan anda, apakah pengaruh China yang terdapat pada seni bina masjid di
Malaysia pada hari ini.
[2 markah]
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
2a
(m.s 175,
177 - 178)
|
F1 - John Crawford
F2 - Profesor Syed Muhammad Naquib al-Attas
F3 - Emanuel Gadinho Eredia
F4 - S.Q. Fatimi
F5 - Snouck Hurgronje
Mana-mana 1 x 1
|
1
1
1
1
1
[1 m]
|
2b
(m.s 175 –
176)
|
F1 - Menerusi aktiviti perdagangan
F2 - Bukti catatan China yang menyatakan bahawa
orang Arab / Parsi
telah mempunyai pusat perniagaan /
petempatan di Canton / Amoy
sejak tahun 300 M.
F3 - Pedagang Arab menguasai
perdagangan laut dari pelabuhan
Iskandariah di Mesir hingga ke China
F4 - Pedagang Arab telah berdagang secara
berterusan di rantau Asia
Tenggara terutama setelah kemunculan
Islam di Makkah pada abad
ke-7 M.
F5 - Pedagang Arab yang berdagang ke China telah
singgah di
pelabuhan utama di Asia Tenggara
terutamanya pelabuhan di Selat
Melaka
F6 - Bukti catatan China yang mengatakan bahawa
telah wujud
perkampungan Islam bernama Ta Shih di
Sumatera Utara pada
tahun 650 M.
F7 - Kebanyakan kitab agama yang dikarang dalam
bahasa Melayu pada
peringkat awal menggunakan bahasa /
gaya penulisan oleh bahasa
Arab
F8 - Kitab tempatan seperti tauhid / tafsir
al-Quran / hadis didapati
menggunakan bahasa Arab / sumber
rujukan dari Semenanjung
Tanah Arab
F9 - Wujud persamaan antara bahan penulisan /
kesusasteraan di Asia
Tenggara dengan yang terdapat di
Semenanjung Tanah Arab
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
F10- Perkataan Arab yang terdapat pada tulisan
jawi telah diambil
daripada bahasa Arab
F11-Adat resam / kebudayaan orang Melayu banyak
dipengaruhi oleh
budaya Arab seperti amalan
menghormati tetamu /dabus /tarian zapin
F12-Kebanyakan karya tempatan menceritakan
pengislaman raja di Asia
Tenggara dilakukan oleh syeikh dari
Semenanjung Tanah Arab,
misalnya Hikayat Raja-raja Pasai /
Hikayat Merong Mahawangsa /
Hikayat Acheh / Sejarah Kepulauan
Sulu
Mana-mana 3 x 1
|
1
1
1
[3 m]
|
|
2c
(m.s 78 -
79, 175 –
176)
|
F1 -Terdapat pelabuhan utama di Asia Tenggara
terutamanya pelabuhan
di Selat Melaka
F2 - Pelabuhan berperanan sebagai pelabuhan
pembekal / pelabuhan
kerajaan / entrepot
F3 - Tempat / pelabuhan persinggahan utama para
pedagang
F4 - Kedudukan Selat Melaka yang strategik /
terletak di tengah-tengah
laluan perdagangan di antara
China / India
F5 - Pelabuhan-pelabuhan menjadi
tempat menunggu / tempat berlindung
perubahan angin monsun untuk ke China
/ monsun barat daya / monsun
timur laut
F6 - Kemudahan menyimpan barang dagangan /
kemudahan di pelabuhan
/ gudang
F7 - Kemudahan bekalan makanan / minuman
F9 - Kemudahan penginapan
F8 - Kemudahan mendapatkan bekalan hasil bumi /
tempatan / luar
Mana-mana 2 x 1
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
2d
(m.s 176, 179 - 180)
|
F1 - Terpaksa menunggu perubahan angin monsun untuk ke
China /
monsun barat daya / monsun
timur laut selama beberapa bulan
F2 - Menyediakan tapak berdagang dengan pedagang
tempatan / luar
F3 - Berfungsi sebagai tempat mengumpul barang
jualan
F4 - Berfungsi sebagai tempat membeli barang-barang
mewah dari
China / India
F5 - Menjalankan perdagangan dengan pelabuhan lain
di Asia Tenggara
F6 - Pedagang / ulama Arab berbincang /
berinteraksi / berdakwah dengan
pemimpin / rakyat / pedagang tempatan / asing / Asia Tenggara tentang kepercayaan / agama
F7 - Sebagai pusat kegiatan dakwah Islamiah
Mana-mana 2 x 1
|
1
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
2e
(m.s 178)
|
F1 - Bumbung masjid berbentuk pagoda
F2 - Bahagian hujung perabung atapnya kelihatan melentik
F3 - Pengaruh atap genting
F4 - Penggunaan warna merah / kuning pada kepala pintu / tingkap masjid
F5 - Jubin pada lantai
F6 - Jubin pada dinding
F7 - Jubin pada tangga masjid
F8 - Wujud kolam air di masjid
Mana-mana 2 x 1
|
1
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
Gerakan
Pan-Islamisme sedunia telah membawa kepada wujudnya
Gerakan
Islah di Tanah Melayu sekitar tahun 1930-an.
|
3 (a) Apakah
maksud Gerakan Islah?
[1 markah]
(b) Berikan dua
akhbar dan majalah yang menjadi saluran Gerakan Islah.
[2
markah]
(c) Nyatakan
idea yang diperjuangkan oleh Gerakan Islah. [2 markah]
(d) Senaraikan cabaran yang dihadapi oleh
Gerakan Islah. [2 markah]
(e) Jelaskan
peranan generasi muda hari ini dalam usaha meningkatkan minda
bangsa Malaysia.
[3 markah]
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
3a
(m.s 49)
|
F1 - Gerakan yang berusaha mendorong masyarakat
Melayu
F2 - Membetulkan pandangan mereka terhadap Islam
F3 - Dikenali sebagai Kaum Muda
Mana-mana 1 x 1
|
1
1
1
[1m]
|
3b
(m.s 49)
|
F1 -
al-Imam
F2 -
Neracha
F3 - Idaran Zaman
F4 - Pengasuh
Mana-mana 2 x 1
|
1
1
1
1
[2m]
|
3c
(m.s 49 -50)
|
F1 - Menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan
dunia
F2 - Gesaan untuk memajukan ekonomi / pendidikan
/ politik /sosial orang
Melayu
F3 - Menyematkan sikap mengkritik penjajah ke
dalam fikiran orang Islam
F4 -
Mengkritik raja Melayu yang tidak berperanan penting dalam
memajukan orang Melayu
F5 - Mengkritik pembesar Melayu yang tidak
berperanan penting dalam
memajukan orang Melayu
F6 - Menjalankan sistem pendidikan Islam yang
meliputi pendidikan
untuk
dunia / akhirat
F7 - Bidang ilmu meliputi fardu ain / ilmu Hisab
/ bahasa Inggeris
F8 - Memberikan peluang pendidikan kepada
pelajar perempuan
Mana-mana 2 x 1
|
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
|
3d
(m.s 50)
|
F1 - Ditentang oleh Kaum Tua / golongan alim
ulama
F2 - Kaum Tua telah menguasai masyarakat dengan
fahaman bahawa Islam
adalah
tentang akhirat / fardu ain sahaja
F3 - Sukar untuk Kaum Muda mempengaruhi
masyarakat Melayu
F4 - Gerakan Islah / Kaum Muda hanya bergerak
dengan baik di Negeri-
Negeri
Selat sahaja
F5 - Beberapa undang-undang telah dikeluarkan
oleh Negeri-negeri
Melayu
bagi menghalang pengaruh Kaum Muda
F6 - Undang-undang ini tidak membenarkan
sebarang kegiatan dakwah
Islam
tanpa kebenaran sultan
F7 - Undang-undang ini tidak membenarkan risalah
/ buku Kaum Muda
dibawa
masuk ke Negeri-negeri Melayu
F8 - Tekanan daripada pihak British
Mana-mana 2 x 1
|
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
|
3e
(m.s 49,
50, 60)
|
F1 - Menekankan
kemajuan dari sudut dunia /akhirat
F2 - Memajukan ekonomi / pendidikan / politik /
sosial
F3 - Bersama-sama berperanan dalam memajukan
bangsa
F4 - Semua individu berhak mendapat peluang
pendidikan
F5 - Mempunyai sikap positif untuk membangunkan
bangsa
F6 - Mendirikan pusat keilmuan / madrasah /
sekolah / institusi pengajian
tinggi
F7 - Berfikiran kritis / kreatif / inovatif
dalam memajukan bangsa
F8 - Meningkatkan ilmu pengetahuan
F9 - Mempersiapkan diri dengan kemahiran
F10-
Meningkatkan disiplin diri
F11- Sentiasa
mengamalkan sahsiah yang baik
F12-
Memanfaatkan usaha kerajaan dalam mengembangkan ilmu
pengetahuan
F13- Melibatkan
diri dalam aktiviti pembangunan minda / ketrampilan diri
F14- Menjauhi
diri daripada gejala negatif
F15- Mematuhi
ajaran agama
F16- Memelihara
jati diri
F17- Mengamalkan
gaya hidup sihat
F18- Menyemai
semangat nasionalisme
F19- Mengekalkan
tradisi / budaya bangsa
M - (Mana-mana jawapan yang munasabah)
Mana-mana 3 x 1
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[3m]
|
4 Jadual
berikut menerangkan Suruhanjaya Reid.
Tahun
|
Peristiwa
|
Mac 1956
|
Suruhanjaya Reid
|
Ogos 1957
|
Perlembagaan Persekutuan
Tanah Melayu
|
(a) Apakah tujuan pembentukan Suruhanjaya
Reid? [1 markah]
(b) Sebutkan salah seorang tokoh yang
menganggotai Suruhanjaya Reid?
[1 markah]
(c) Nyatakan dua
isu yang menjadi panduan kepada
Suruhanjaya Reid dalam melaksanakan tugasnya.
[2 markah]
(d) Nyatakan tiga isi kandungan Perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu 1957.
[3
markah]
(e) Bagaimanakah
perlembagaan negara dapat memperkukuh perpaduan dan keamanan negara kita,
Malaysia?
[3 markah]
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
4a
(m.s 125)
|
F1 - Membincangkan / mencadangkan perlembagaan
Persekutuan
Tanah Melayu yang merdeka
F2 - Menyusun perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu yang
merdeka
F3 - Merangka perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu yang
merdeka
Mana-mana 1 x 1
|
1
1
1
[1 m]
|
4b
(m.s 125)
|
F1 - Lord Reid
F2 - Sir Ivor Jennings
F3 - Sir William McKell
F4 - Tuan B. Malik
F5 - Tuan Abdul Malik
Mana-mana 1 x 1
|
1
1
1
1
1
[1 m]
|
4c
(m.s 125 - 126)
|
F1 - Pembentukan sebuah kerajaan persekutuan
yang kuat
F2 -
Pemberian kuasa autonomi kepada negeri dalam bidang tertentu
F3 -
Kedudukan Raja-Raja Melayu
F4 - Hak istimewa orang Melayu
F5 - Pewujudan satu bangsa Persekutuan Tanah
Melayu
Mana-mana 2
x 1
|
1
1
1
1
1
[2 m]
|
4d
(m.s 127)
|
F1 -
Pembentukan sebuah Kerajaan Persekutuan
F2 - Pemisahan antara kuasa persekutuan dengan
kuasa negeri
F3 - Mewujudkan Senarai Persekutuan / Senarai
Negeri
F4 - Institusi Raja dijadikan Raja
Berperlembagaan pada peringkat negeri
/
negara
F5 - Tiga jenis kerakyatan diwujudkan / secara
kuat kuasa Undang-
undang
/ Permohonan / Naturalisasi
F6 - Prinsip jus soli diterima
F7 - Kedudukan istimewa orang Melayu dikekalkan
F8 - Agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan
F9 - Tanah Simpanan Melayu dikekalkan
F10- Bahasa
Melayu sebagai bahasa kebangsaan
F11- Yang
di-Pertuan Agong menjadi ketua negara
F12- Pentadbiran
negara bersifat demokrasi berparlimen
F13- Dewan
Rakyat / Dewan Negara terletak di bawah kuasa Parlimen
F14- Pada
peringkat negeri, menteri besar menjadi pelaksana pentadbiran
F15- Menteri
Besar dibantu oleh Dewan Undangan Negeri / EXCO
Mana-mana 3 x 1
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[3 m]
|
4e
(m.s 130)
|
F1 - Wujud pakatan murni
F2 - Keharmonian kaum dapat dicapai
F3 - Negara dapat dibentuk tanpa pertumpahan
darah / aman
F4 - Memberi hak mutlak kepada penduduk tempatan
untuk mentadbir
F5 - Wujud sebuah negara yang berdaulat
F6 - Negara merdeka mengikut acuan sendiri
F7 - Setiap kaum berusaha melahirkan identiti
masyarakat yang merdeka
F8 - Perbezaan warna kulit / agama / bahasa /
bangsa diketepikan
F9 -.
Permuafakatan dalam membuat keputusan
F10
- Bertoleransi dalam kalangan masyarakat
F11
- Mengutamakan keamanan
M - (Mana-mana jawapan yang munasabah)
Mana-mana 3 x 1
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[3 m]
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan