Bahagian B
5 Mulai abad ke-3 M., masyarakat Asia Tenggara telah
menerima pengaruh Hindu dan Buddha dalam sistem pemerintahan, kesenian dan
kesusasteraan.
(a) Huraikan
cara-cara kedatangan pengaruh Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara.
[4 markah]
|
Butiran
|
Markah
|
F1
|
Dibawa oleh golongan Ksyatria / tentera
|
1
|
H1a
|
Disebarkan oleh golongan penakluk dari India
|
1
|
H1b
|
Membentuk tanah jajahan takluk di Asia Tenggara
|
1
|
F2
|
Dibawa oleh pedagang / vaisya
|
1
|
H2a
|
Wujud hubungan perdagangan antara India dengan Asia Tenggara sejak abad
ke – 5 S.M.
|
1
|
H2b
|
India berusaha mendapatkan logam emas dari Asia Tenggara
|
1
|
H2c
|
Setelah Maharaja Vespian dari Rom memberhentikan perdagangan logam emas
dengan India
|
1
|
H2d
|
Untuk menggelakkan kekurangan sumber tersebut di Rom
|
1
|
F3
|
Dibawa oleh golongan Brahmin / pendeta
|
1
|
F4
|
Mengambil aspek-aspek kebudayaan
India yang menarik sahaja
|
1
|
H4a
|
Disesuaikan dengan budaya
tempatan
|
1
|
H4b
|
Proses pengambilan ini berbeza
dari seorang pemerintah dengan pemerintahan lain di Asia Tenggara
|
1
|
H4c
|
Contoh perbezaan amalan kepercayaan di Kedah Tua (Buddha) / di Dieng
(Hindu)/ di Takuapa (Hindu mazhab Vishnu) / di Srivijaya (Buddha Mahayana)
|
1
|
H4d
|
Kebudayaan Hindu Buddha diterap dalam pemerintahan / kesenian /
kesusasteraan / kebudayaan
|
1
|
|
ms. 84 – 85
Mana-mana 4 x 1m
|
[4
m]
|
(b) Terangkan
pengaruh Hindu Buddha dalam sistem pentadbiran dalam kerajaan awal di Asia
Tenggara.
[10 markah]
|
Butiran
|
Markah
|
|
F1
|
Wujud institusi beraja
|
1
|
|
F2
|
Gelaran raja digunakan
|
1
|
|
H2a
|
Raja berada di puncak pemerintahan
|
1
|
|
H2b
|
Di bawahnya terdapat kerabat diraja
|
1
|
|
H2c
|
Diikuti pembesar / ahli agama / Brahmin
|
1
|
|
H2d
|
Kemudian rakyat
|
1
|
|
H2e
|
Yang paling bawah hamba
|
1
|
|
F3
|
Raja berkuasa mutlak
|
1
|
|
H3a
|
Dalam semua aspek pemerintahan
|
1
|
|
H3b
|
Meliputi pentadbiran
|
1
|
|
H3c
|
Hubungan luar
|
1
|
|
H3d
|
Ketenteraan
|
1
|
|
H3e
|
Khazanah negara
|
1
|
|
F4
|
Perintah raja menjadi undang-undang
|
1
|
|
H4a
|
Sesiapa yang melanggar perintah bermakna menderhaka
|
1
|
|
H4b
|
Tidak akan diampunkan
|
1
|
|
F5
|
Raja merupakan bayangan tuhan
|
1
|
|
H5a
|
Rakyat takut untuk menderhaka walaupun raja tidak adil
|
1
|
|
H5b
|
Lahir konsep dewa-raja / raja
tuhan
|
1
|
|
H5c
|
Dipercayai memiliki kesaktian
|
1
|
|
H5d
|
Lahir unsur mitos / lagenda
|
1
|
|
H5e
|
Untuk memperkuat kedudukan / status raja
|
1
|
|
F6
|
Pelbagai adat istiadat
|
1
|
|
H6a
|
Seperti pertabalan raja diadakan
|
1
|
|
H6b
|
Dipimpin oleh golongan Brahmin
|
1
|
|
H6c
|
Untuk membezakan kedudukan raja
daripada golongan yang diperintah
|
1
|
|
F7
|
Raja berkuasa terhadap seluruh alam semesta
|
1
|
|
F8
|
Kompleks kota didirikan
|
1
|
|
H8a
|
Sebagai lambang orde kosmos
|
1
|
|
|
ms. 85-86
Mana-mana
10 x 1m
|
[10
m]
|
(c) Sebagai warganegara Malaysia, mengapakah
kita perlu mempertahankan institusi beraja di negara kita?
[6 markah]
|
Butiran
|
Markah
|
F1
|
Raja
merupakan ketua negara
|
1
|
F2
|
Raja
lambang kedaulatan negara
|
1
|
F3
|
Warisan
turun temurun sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka
|
1
|
F4
|
Lambang
keamanan rakyat
|
1
|
F5
|
Lambang
perpaduan
|
1
|
F6
|
Pelindung
semua rakyat
|
1
|
F7
|
Pelindung
orang Melayu
|
1
|
F8
|
Menjaga
hak istimewa orang Melayu / bumiputera
|
1
|
F9
|
Memastikan
keadilan dilaksanakan
|
1
|
F10
|
Melicinkan
pentadbiran
|
1
|
F11
|
Lambang
identiti negara
|
1
|
M
|
(Mana-mana jawapan munasabah)
|
|
|
Mana-mana 6 x 1m
|
[6
m]
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan