Gerakan
Pan-Islamisme sedunia telah membawa kepada wujudnya
Gerakan
Islah di Tanah Melayu sekitar tahun 1930-an.
|
3 (a) Apakah
maksud Gerakan Islah?
[1 markah]
(b) Berikan dua
akhbar dan majalah yang menjadi saluran Gerakan Islah.
[2
markah]
(c) Nyatakan
idea yang diperjuangkan oleh Gerakan Islah. [2 markah]
(d) Senaraikan cabaran yang dihadapi oleh
Gerakan Islah. [2 markah]
(e) Jelaskan
peranan generasi muda hari ini dalam usaha meningkatkan minda
bangsa Malaysia.
[3 markah]
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
3a
(m.s 49)
|
F1 - Gerakan yang berusaha mendorong masyarakat
Melayu
F2 - Membetulkan pandangan mereka terhadap Islam
F3 - Dikenali sebagai Kaum Muda
Mana-mana 1 x 1
|
1
1
1
[1m]
|
3b
(m.s 49)
|
F1 -
al-Imam
F2 -
Neracha
F3 - Idaran Zaman
F4 - Pengasuh
Mana-mana 2 x 1
|
1
1
1
1
[2m]
|
3c
(m.s 49 -50)
|
F1 - Menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan
dunia
F2 - Gesaan untuk memajukan ekonomi / pendidikan
/ politik /sosial orang
Melayu
F3 - Menyematkan sikap mengkritik penjajah ke
dalam fikiran orang Islam
F4 -
Mengkritik raja Melayu yang tidak berperanan penting dalam
memajukan orang Melayu
F5 - Mengkritik pembesar Melayu yang tidak
berperanan penting dalam
memajukan orang Melayu
F6 - Menjalankan sistem pendidikan Islam yang
meliputi pendidikan
untuk
dunia / akhirat
F7 - Bidang ilmu meliputi fardu ain / ilmu Hisab
/ bahasa Inggeris
F8 - Memberikan peluang pendidikan kepada
pelajar perempuan
Mana-mana 2 x 1
|
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
|
3d
(m.s 50)
|
F1 - Ditentang oleh Kaum Tua / golongan alim
ulama
F2 - Kaum Tua telah menguasai masyarakat dengan
fahaman bahawa Islam
adalah
tentang akhirat / fardu ain sahaja
F3 - Sukar untuk Kaum Muda mempengaruhi
masyarakat Melayu
F4 - Gerakan Islah / Kaum Muda hanya bergerak
dengan baik di Negeri-
Negeri
Selat sahaja
F5 - Beberapa undang-undang telah dikeluarkan
oleh Negeri-negeri
Melayu
bagi menghalang pengaruh Kaum Muda
F6 - Undang-undang ini tidak membenarkan
sebarang kegiatan dakwah
Islam
tanpa kebenaran sultan
F7 - Undang-undang ini tidak membenarkan risalah
/ buku Kaum Muda
dibawa
masuk ke Negeri-negeri Melayu
F8 - Tekanan daripada pihak British
Mana-mana 2 x 1
|
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
|
3e
(m.s 49,
50, 60)
|
F1 - Menekankan
kemajuan dari sudut dunia /akhirat
F2 - Memajukan ekonomi / pendidikan / politik /
sosial
F3 - Bersama-sama berperanan dalam memajukan
bangsa
F4 - Semua individu berhak mendapat peluang
pendidikan
F5 - Mempunyai sikap positif untuk membangunkan
bangsa
F6 - Mendirikan pusat keilmuan / madrasah /
sekolah / institusi pengajian
tinggi
F7 - Berfikiran kritis / kreatif / inovatif
dalam memajukan bangsa
F8 - Meningkatkan ilmu pengetahuan
F9 - Mempersiapkan diri dengan kemahiran
F10-
Meningkatkan disiplin diri
F11- Sentiasa
mengamalkan sahsiah yang baik
F12-
Memanfaatkan usaha kerajaan dalam mengembangkan ilmu
pengetahuan
F13- Melibatkan
diri dalam aktiviti pembangunan minda / ketrampilan diri
F14- Menjauhi
diri daripada gejala negatif
F15- Mematuhi
ajaran agama
F16- Memelihara
jati diri
F17- Mengamalkan
gaya hidup sihat
F18- Menyemai
semangat nasionalisme
F19- Mengekalkan
tradisi / budaya bangsa
M - (Mana-mana jawapan yang munasabah)
Mana-mana 3 x 1
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[3m]
|
4 Jadual
berikut menerangkan Suruhanjaya Reid.
Tahun
|
Peristiwa
|
Mac 1956
|
Suruhanjaya Reid
|
Ogos 1957
|
Perlembagaan Persekutuan
Tanah Melayu
|
(a) Apakah tujuan pembentukan Suruhanjaya
Reid? [1 markah]
(b) Sebutkan salah seorang tokoh yang
menganggotai Suruhanjaya Reid?
[1 markah]
(c) Nyatakan dua
isu yang menjadi panduan kepada
Suruhanjaya Reid dalam melaksanakan tugasnya.
[2 markah]
(d) Nyatakan tiga isi kandungan Perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu 1957.
[3
markah]
(e) Bagaimanakah
perlembagaan negara dapat memperkukuh perpaduan dan keamanan negara kita,
Malaysia?
[3 markah]
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
4a
(m.s 125)
|
F1 - Membincangkan / mencadangkan perlembagaan
Persekutuan
Tanah Melayu yang merdeka
F2 - Menyusun perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu yang
merdeka
F3 - Merangka perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu yang
merdeka
Mana-mana 1 x 1
|
1
1
1
[1 m]
|
4b
(m.s 125)
|
F1 - Lord Reid
F2 - Sir Ivor Jennings
F3 - Sir William McKell
F4 - Tuan B. Malik
F5 - Tuan Abdul Malik
Mana-mana 1 x 1
|
1
1
1
1
1
[1 m]
|
4c
(m.s 125 - 126)
|
F1 - Pembentukan sebuah kerajaan persekutuan
yang kuat
F2 -
Pemberian kuasa autonomi kepada negeri dalam bidang tertentu
F3 -
Kedudukan Raja-Raja Melayu
F4 - Hak istimewa orang Melayu
F5 - Pewujudan satu bangsa Persekutuan Tanah
Melayu
Mana-mana 2
x 1
|
1
1
1
1
1
[2 m]
|
4d
(m.s 127)
|
F1 -
Pembentukan sebuah Kerajaan Persekutuan
F2 - Pemisahan antara kuasa persekutuan dengan
kuasa negeri
F3 - Mewujudkan Senarai Persekutuan / Senarai
Negeri
F4 - Institusi Raja dijadikan Raja
Berperlembagaan pada peringkat negeri
/
negara
F5 - Tiga jenis kerakyatan diwujudkan / secara
kuat kuasa Undang-
undang
/ Permohonan / Naturalisasi
F6 - Prinsip jus soli diterima
F7 - Kedudukan istimewa orang Melayu dikekalkan
F8 - Agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan
F9 - Tanah Simpanan Melayu dikekalkan
F10- Bahasa
Melayu sebagai bahasa kebangsaan
F11- Yang
di-Pertuan Agong menjadi ketua negara
F12- Pentadbiran
negara bersifat demokrasi berparlimen
F13- Dewan
Rakyat / Dewan Negara terletak di bawah kuasa Parlimen
F14- Pada
peringkat negeri, menteri besar menjadi pelaksana pentadbiran
F15- Menteri
Besar dibantu oleh Dewan Undangan Negeri / EXCO
Mana-mana 3 x 1
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[3 m]
|
4e
(m.s 130)
|
F1 - Wujud pakatan murni
F2 - Keharmonian kaum dapat dicapai
F3 - Negara dapat dibentuk tanpa pertumpahan
darah / aman
F4 - Memberi hak mutlak kepada penduduk tempatan
untuk mentadbir
F5 - Wujud sebuah negara yang berdaulat
F6 - Negara merdeka mengikut acuan sendiri
F7 - Setiap kaum berusaha melahirkan identiti
masyarakat yang merdeka
F8 - Perbezaan warna kulit / agama / bahasa /
bangsa diketepikan
F9 -.
Permuafakatan dalam membuat keputusan
F10
- Bertoleransi dalam kalangan masyarakat
F11
- Mengutamakan keamanan
M - (Mana-mana jawapan yang munasabah)
Mana-mana 3 x 1
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[3 m]
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan