Isnin, 28 Oktober 2013

soalan 3 dan 4 struktur



Gerakan Pan-Islamisme sedunia telah membawa kepada wujudnya
Gerakan Islah di Tanah Melayu sekitar tahun 1930-an. 
 





3          (a)        Apakah maksud Gerakan Islah?                                                        [1 markah]
(b)        Berikan dua akhbar dan majalah yang menjadi saluran Gerakan Islah.
[2 markah]
(c)        Nyatakan idea yang diperjuangkan oleh Gerakan Islah.                    [2 markah]
(d)       Senaraikan cabaran yang dihadapi oleh Gerakan Islah.                     [2 markah]
(e)        Jelaskan peranan generasi muda hari ini dalam usaha meningkatkan minda bangsa Malaysia.                                                                                  [3 markah]

Soalan
Butiran
Markah
3a
(m.s 49)
F1  -  Gerakan yang berusaha mendorong masyarakat Melayu
F2  -  Membetulkan pandangan mereka terhadap Islam
F3  -  Dikenali sebagai Kaum Muda
Mana-mana 1 x 1
1
1
1
[1m]
3b
(m.s 49)
F1  -  al-Imam
F2  -  Neracha
F3  -  Idaran Zaman
F4  -  Pengasuh
Mana-mana 2 x 1
1
1
1
1
 [2m]
3c
(m.s 49 -50)
F1  -  Menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan dunia
F2  -  Gesaan untuk memajukan ekonomi / pendidikan / politik /sosial orang
          Melayu
F3  -  Menyematkan sikap mengkritik penjajah ke dalam fikiran orang Islam         
F4  -  Mengkritik raja Melayu yang tidak berperanan penting dalam
          memajukan orang Melayu
F5  -  Mengkritik pembesar Melayu yang tidak berperanan penting dalam
          memajukan orang Melayu
F6  -  Menjalankan sistem pendidikan Islam yang meliputi pendidikan
          untuk dunia / akhirat
F7  -  Bidang ilmu meliputi fardu ain / ilmu Hisab / bahasa Inggeris
F8  -  Memberikan peluang pendidikan kepada pelajar perempuan
Mana-mana 2 x 1
1
1

1
1

1

1

1
1
[2m]
3d
(m.s 50)
F1  -  Ditentang oleh Kaum Tua / golongan alim ulama
F2  -  Kaum Tua telah menguasai masyarakat dengan fahaman bahawa Islam
          adalah tentang akhirat / fardu ain sahaja
F3  -  Sukar untuk Kaum Muda mempengaruhi masyarakat Melayu
F4  -  Gerakan Islah / Kaum Muda hanya bergerak dengan baik di Negeri-
          Negeri Selat sahaja
F5  -  Beberapa undang-undang telah dikeluarkan oleh Negeri-negeri
          Melayu bagi menghalang pengaruh Kaum Muda
F6  -  Undang-undang ini tidak membenarkan sebarang kegiatan dakwah
          Islam tanpa kebenaran sultan
F7  -  Undang-undang ini tidak membenarkan risalah / buku Kaum Muda
          dibawa masuk ke Negeri-negeri Melayu    
F8  -  Tekanan daripada pihak British
Mana-mana 2 x 1
1
1

1
1

1

1

1

1
[2m]
3e
(m.s 49,  50, 60)
F1  -  Menekankan  kemajuan dari sudut dunia /akhirat
F2  -  Memajukan ekonomi / pendidikan / politik / sosial
F3  -  Bersama-sama berperanan dalam memajukan bangsa
F4  -  Semua individu berhak mendapat peluang pendidikan 
F5  -  Mempunyai sikap positif untuk membangunkan bangsa
F6  -  Mendirikan pusat keilmuan / madrasah / sekolah / institusi pengajian
          tinggi
F7  -  Berfikiran kritis / kreatif / inovatif dalam memajukan bangsa
F8  -  Meningkatkan ilmu pengetahuan
F9  -  Mempersiapkan diri dengan kemahiran
F10-  Meningkatkan disiplin diri
F11-  Sentiasa mengamalkan sahsiah yang baik
F12-  Memanfaatkan usaha kerajaan dalam mengembangkan ilmu
          pengetahuan
F13-  Melibatkan diri dalam aktiviti pembangunan minda / ketrampilan diri
F14-  Menjauhi diri daripada gejala negatif
F15-  Mematuhi ajaran agama
F16-  Memelihara jati diri
F17-  Mengamalkan gaya hidup sihat
F18-  Menyemai semangat nasionalisme
F19-  Mengekalkan tradisi / budaya bangsa
M  -  (Mana-mana jawapan yang munasabah)           
 Mana-mana 3 x 1
1
1
1
1
1
1

1
1
1
1
1
1

1
1
1
1
1
1
1

[3m]

4          Jadual berikut menerangkan Suruhanjaya Reid.

Tahun
Peristiwa
Mac 1956
Suruhanjaya Reid
Ogos 1957
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu

(a)        Apakah tujuan pembentukan Suruhanjaya Reid?                              [1 markah]
(b)        Sebutkan salah seorang tokoh yang menganggotai Suruhanjaya Reid? 
[1 markah]
(c)        Nyatakan dua isu yang menjadi panduan kepada Suruhanjaya Reid dalam melaksanakan tugasnya.                                                                     [2 markah]
(d)       Nyatakan tiga isi kandungan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.  
                                                                                              [3 markah]
(e)        Bagaimanakah perlembagaan negara dapat memperkukuh perpaduan dan keamanan negara kita, Malaysia?                                                       [3 markah]

Soalan
Butiran
Markah
4a
(m.s 125)
F1  -  Membincangkan / mencadangkan perlembagaan Persekutuan
         Tanah Melayu yang merdeka
F2  -  Menyusun perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang
         merdeka
F3  -  Merangka perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang
         merdeka
          Mana-mana 1 x 1
1

1
1
 [1 m]

4b
(m.s 125)
F1  -  Lord Reid
F2  -  Sir Ivor Jennings
F3  -  Sir William McKell
F4  -  Tuan B. Malik
F5  -  Tuan Abdul Malik
Mana-mana 1 x 1
1
1
1
1
1
[1 m]
4c
(m.s 125 - 126)
F1  -  Pembentukan sebuah kerajaan persekutuan yang kuat
F2  -  Pemberian kuasa autonomi kepada negeri dalam bidang tertentu
F3  -  Kedudukan Raja-Raja Melayu
F4  -  Hak istimewa orang Melayu
F5  -  Pewujudan satu bangsa Persekutuan Tanah Melayu
Mana-mana 2 x 1
1
1
1
1
1
[2 m]
4d
(m.s 127)
F1  -  Pembentukan sebuah Kerajaan Persekutuan
F2  -  Pemisahan antara kuasa persekutuan dengan kuasa negeri
F3  -  Mewujudkan Senarai Persekutuan / Senarai Negeri
F4  -  Institusi Raja dijadikan Raja Berperlembagaan pada peringkat negeri
          / negara
F5  -  Tiga jenis kerakyatan diwujudkan / secara kuat kuasa Undang-
          undang / Permohonan / Naturalisasi
F6  -  Prinsip jus soli diterima
F7  -  Kedudukan istimewa orang Melayu dikekalkan
F8  -  Agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan
F9  -  Tanah Simpanan Melayu dikekalkan
F10-  Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
F11-  Yang di-Pertuan Agong menjadi ketua negara
F12-  Pentadbiran negara bersifat demokrasi berparlimen
F13-  Dewan Rakyat / Dewan Negara terletak di bawah kuasa Parlimen
F14-  Pada peringkat negeri, menteri besar menjadi pelaksana pentadbiran
F15-  Menteri Besar dibantu oleh Dewan Undangan Negeri / EXCO
Mana-mana 3 x 1
1
1
1
1

1

1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[3 m]
4e
(m.s  130)
F1  -  Wujud pakatan murni
F2  -  Keharmonian kaum dapat dicapai
F3  -  Negara dapat dibentuk tanpa pertumpahan darah / aman
F4  -  Memberi hak mutlak kepada penduduk tempatan untuk mentadbir
F5  -  Wujud sebuah negara yang berdaulat 
F6  -  Negara merdeka mengikut acuan sendiri
F7  -  Setiap kaum berusaha melahirkan identiti masyarakat yang merdeka
F8  -  Perbezaan warna kulit / agama / bahasa / bangsa diketepikan
F9  -. Permuafakatan dalam membuat keputusan
F10 - Bertoleransi dalam kalangan masyarakat
F11 - Mengutamakan keamanan
M  -  (Mana-mana jawapan yang munasabah)           
 Mana-mana 3 x 1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1

 [3 m]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan